Kuva
Mies seisoo pensseli kädessä lasiseinäisen tilan oviaukon luona.
Miika Båga Rakennus Orava Oy:stä maalasi Momentin uusia tiloja Imatran Torigalleriassa perjantaina 3.2.

Etelä-Karjalan maahanmuuttopalvelujen asiointipiste Momentti toimii Imatralla ja Lappeenrannassa

Tiedote
3.2.2023 10:43
Maahanmuuttajille suunnatut palvelut sote-palveluita lukuun ottamatta siirtyivät Lappeenrannan kaupungin hallinnoitavaksi vuoden alussa.

Maahanmuuttopalveluiden Imatran neuvontapiste Momentti toimii nyt Torigalleriassa. Momentin Lappeenrannan toimipisteen löytää kauppakeskus IsoKristiinasta. Molemmat neuvontapisteet palvelevat kaikkia eteläkarjalaisia. 

Erityisasiantuntija Merja Heino-Kukkurainen Lappeenrannan kaupungilta kertoo, että neuvonnasta saa apua erilaisiin arkipäivän ongelmiin tai kysymyksiin.

− Momentti palvelee maahanmuuttoon ja kotoutumiseen liittyvissä asioissa. Palvelua saa usealla eri kielellä menemällä paikan päälle tai soittamalla.

Momentti on auki ”kävele sisään” -periaatteella Imatralla maanantaista keskiviikkoon ja Lappeenrannassa maanantaista torstaihin klo 12.30–15.00. Myös muina aikoina voi asioida sopimuksen mukaan. Puhelinpäivystys palvelee numerossa 040 7027244 maanantaista torstaihin klo 12.30–15.00. Puhelin palvelee eri kielillä eri aikoina, joten se on syytä tarkistaa ennen yhteydenottoa.

− Erikieliset palveluajat saa selville soittamalla neuvontanumeroon tai tulemalla käymään. Lisäksi meillä on käytössämme tulkkeja, jotka auttavat, sanoo Heino-Kukkurainen.

Heino-Kukkurainen kertoo, että Momentti palvelee esimerkiksi asumiseen, vapaa-ajan viettoon ja harrastuksiin liittyvissä asioissa. Usein kysymykset liittyvät myös opiskeluun, työelämään sekä oleskelulupahakemuksen tai kansalaisuushakemuksen.

− Neuvojat kertovat, mitä palveluita on tarjolla, miten niihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää, Heino-Kukkurainen selvittää. 

− He opastavat maahanmuuttajia kaikkien palveluita tuottavien tahojen pariin. Toiminta on maksutonta ja ehdottoman luottamuksellista. Neuvojat eivät tee palveluihin liittyviä päätöksiä.

Momentin palveluissa asiakaskontakteja on ollut noin 3000 /vuosi, lisäksi henkilökuntaa työllistää muu ohjaus- ja neuvontatoiminta. Palvelu on ehtinyt myös toteuttaa yhden asiakas- ja sidosryhmäkyselyn. jonka mukaan toimintaa pidetään tärkeänä ja palvelu koetaan asiantuntevaksi. 

− Lisäksi paljon kiitoksia tulee suoraan asiakkailta. Omakielinen neuvonta on asiakkaiden mielestä tärkeää ja auttaa eteenpäin, Heino-Kukkurainen iloitsee.

Lisätietoja:

Merja Heino-Kukkurainen

puhelin +358 400 252 729 
merja.heino-kukkurainenatlappeenranta.fi (merja[dot]heino-kukkurainen[at]lappeenranta[dot]fi)

Maahanmuuttopalveluiden käyntiosoitteet

Imatran toimipiste

Torigalleria
Einokatu 10
55100 Imatra
Puh. 040 7027244 ma-to klo 12.30 - 15.00
Walk-in neuvonta avoinna

maanantai 12.00–15.00

keskiviikko 12.00–15.00

Muina aikoina sopimuksen mukaan.

Lappeenrannan toimipiste

Kauppakeskus IsoKristiina
Brahenkatu 3 (P1-kerros)
53100 Lappeenranta
Puh. 040 7027244 ma-to klo 12.30 -15.00
Walk-in neuvonta avoinna ma-to klo 12.30 - 15.00. Muina aikoina sopimuksen mukaan.

Rautjärven toimipiste

kunnantalo
Simpeleentie 12
56800 Simpele

Luumäen toimipiste

kunnantalo
Linnalantie 33
54500 Luumäki
Lisätiedot:
Merja Heino-Kukkurainen
Erityisasiantuntija

Lappeenrannan kaupunki

Etelä-Karjalan maahanmuuttopalvelut
puhelin +358 400 252 729 
merja.heino-kukkurainenatlappeenranta.fi (merja[dot]heino-kukkurainen[at]lappeenranta[dot]fi)
www.lappeenranta.fi

Kirjoita kommentti

CAPTCHA
Kirjoita kuvassa näkyvät merkit.