Etelä-Karjalan maahanmuuttopalvelujen asiointipiste Momentti toimii Imatralla ja Lappeenrannassa
Maahanmuuttopalveluiden Imatran neuvontapiste Momentti toimii nyt Torigalleriassa. Momentin Lappeenrannan toimipisteen löytää kauppakeskus IsoKristiinasta. Molemmat neuvontapisteet palvelevat kaikkia eteläkarjalaisia.
Erityisasiantuntija Merja Heino-Kukkurainen Lappeenrannan kaupungilta kertoo, että neuvonnasta saa apua erilaisiin arkipäivän ongelmiin tai kysymyksiin.
− Momentti palvelee maahanmuuttoon ja kotoutumiseen liittyvissä asioissa. Palvelua saa usealla eri kielellä menemällä paikan päälle tai soittamalla.
Momentti on auki ”kävele sisään” -periaatteella Imatralla maanantaista keskiviikkoon ja Lappeenrannassa maanantaista torstaihin klo 12.30–15.00. Myös muina aikoina voi asioida sopimuksen mukaan. Puhelinpäivystys palvelee numerossa 040 7027244 maanantaista torstaihin klo 12.30–15.00. Puhelin palvelee eri kielillä eri aikoina, joten se on syytä tarkistaa ennen yhteydenottoa.
− Erikieliset palveluajat saa selville soittamalla neuvontanumeroon tai tulemalla käymään. Lisäksi meillä on käytössämme tulkkeja, jotka auttavat, sanoo Heino-Kukkurainen.
Heino-Kukkurainen kertoo, että Momentti palvelee esimerkiksi asumiseen, vapaa-ajan viettoon ja harrastuksiin liittyvissä asioissa. Usein kysymykset liittyvät myös opiskeluun, työelämään sekä oleskelulupahakemuksen tai kansalaisuushakemuksen.
− Neuvojat kertovat, mitä palveluita on tarjolla, miten niihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää, Heino-Kukkurainen selvittää.
− He opastavat maahanmuuttajia kaikkien palveluita tuottavien tahojen pariin. Toiminta on maksutonta ja ehdottoman luottamuksellista. Neuvojat eivät tee palveluihin liittyviä päätöksiä.
Momentin palveluissa asiakaskontakteja on ollut noin 3000 /vuosi, lisäksi henkilökuntaa työllistää muu ohjaus- ja neuvontatoiminta. Palvelu on ehtinyt myös toteuttaa yhden asiakas- ja sidosryhmäkyselyn. jonka mukaan toimintaa pidetään tärkeänä ja palvelu koetaan asiantuntevaksi.
− Lisäksi paljon kiitoksia tulee suoraan asiakkailta. Omakielinen neuvonta on asiakkaiden mielestä tärkeää ja auttaa eteenpäin, Heino-Kukkurainen iloitsee.
Lisätietoja:
Merja Heino-Kukkurainen
puhelin +358 400 252 729
merja.heino-kukkurainenlappeenranta.fi (merja[dot]heino-kukkurainen[at]lappeenranta[dot]fi)
Maahanmuuttopalveluiden käyntiosoitteet
Imatran toimipiste
Torigalleria
Einokatu 10
55100 Imatra
Puh. 040 7027244 ma-to klo 12.30 - 15.00
Walk-in neuvonta avoinna
maanantai 12.00–15.00
keskiviikko 12.00–15.00
Muina aikoina sopimuksen mukaan.
Lappeenrannan toimipiste
Kauppakeskus IsoKristiina
Brahenkatu 3 (P1-kerros)
53100 Lappeenranta
Puh. 040 7027244 ma-to klo 12.30 -15.00
Walk-in neuvonta avoinna ma-to klo 12.30 - 15.00. Muina aikoina sopimuksen mukaan.
Rautjärven toimipiste
kunnantalo
Simpeleentie 12
56800 Simpele
Luumäen toimipiste
kunnantalo
Linnalantie 33
54500 Luumäki
Lisätiedot:
Merja Heino-Kukkurainen
Erityisasiantuntija
Lappeenrannan kaupunki
Etelä-Karjalan maahanmuuttopalvelut
puhelin +358 400 252 729
merja.heino-kukkurainenlappeenranta.fi (merja[dot]heino-kukkurainen[at]lappeenranta[dot]fi)
www.lappeenranta.fi
Maahanmuuttopalvelut työllistää 11 henkeä Lappeenrannan kaupungilla
Lappeenrannan kaupungin työyksikkönä toimivan Etelä-Karjalan maahanmuuttopalvelujen toiminta-alue kattaa Lappeenrannan, Imatran, Taipalsaaren, Lemin, Luumäen, Savitaipaleen, Ruokolahden, Rautjärven ja Parikkalan kunnat.
− Työntekijöiden työ on liikkuvaa, koska työtä tehdään kaikissa Etelä-Karjalan kunnissa, Mervi Heino-Kukkurainen selvittää.
− Toiminnan organisoimisessa hyödynnetään työntekijöiden erityisosaaminen sekä monipuolinen kielitaito parhaalla mahdollisella tavalla.
Maahanmuuttopalvelut ovat toki muutakin kuin Momentin tarjoamaa neuvontaa. Merja Heino-Kukkurainen kertoo, että palvelu vastaa myös maahanmuuttajien alkukartoituksista, kotoutumissuunnitelmista sekä pakolaisten kuntavastaanottoon liittyvistä tehtävistä.
− Tämän lisäksi ohjaamme alueen muita toimijoita maahanmuutto- ja kotouttamisasioissa sekä teemme tiivistä yhteistyötä laajan toimijaverkoston kanssa. Isossa osassa on yhteistyö eri oppilaitosten kanssa, esimerkiksi suomen kielen ryhmien ja kotoutumiskoulutusten infot neuvontapalveluista. Tietoa maahanmuuttoon liittyen annetaan myös muille toimijoille ja toisaalta maahan muuttaneet toimijat voivat kysyä tietoa liittyen mihin tahansa asiaan, hän sanoo.
Monisäkeistä toimintaa usean tahon kanssa
Maahanmuuttopalveluiden palvelussa näkyy Etelä-Karjalan monikulttuurinen ympäristö. Asiat ovat yhtä moninaisia kuin asiakkaiden taustatkin, varhaiskasvatushakemusta, harrastuksia ja niin edelleen. Toisaalta voidaan auttaa virastoissa asioimisessa tai lomakkeiden täyttämisessä.
Yksikö tekee tiivistä yhteistyötä muun muassa Kelan, TE-palveluiden, Hyvinvointialueen, kotoutumiskoulutuksen järjestäjien, yhdistysten, kuntien ja vastaanottokeskusten kanssa.
− Toimintaympäristö muuttuu koko ajan ja maahanmuuttopalveluissa on tärkeä pystyä vastaamaan muuttuviin tilanteisiin, Heino-Kukkurainen sanoo.
− Esimerkiksi tällä hetkellä Ukrainasta saapuneiden asiat ovat vahvasti esillä. Tärkeä osa työtä on oikean ja virallisen tiedon etsiminen asiakkaiden ja yhteistyötahojen tarpeisiin. Erityisesti tässä ajassa se vaatii hyvää yhteistyötä virallisten tahojen kanssa.
Siirtyminen Lappeenrannan kaupungin organisaatioon lisää tietoa ja ymmärrystä kaupungin muista palveluista, joista myös maahan muuttaneet asukkaamme voivat hyötyä.
Maahanmuuttopalveluiden toiminta perustuu ennen kaikkea lakiin kotoutumisen edistämisestä ja on osa kunnallisia palveluita.
Kirjoita kommentti