Imatran kaupunki testaa eri teknologioita tarkemman matkustajatiedon saamiseksi paikallisliikenteessä
Tähän saakka on tiedetty, kuinka monta matkustajaa kultakin pysäkiltä nousee autoon. Sen sijaan poistuvista matkustajista vastaavaa tietoa ei ole ollut saatavilla.
Poistuvien matkustajien laskentaa on testattu kahdessa liikenne- ja viestintäviraston osarahoittamassa hankkeessa. Ensimmäisessä viime vuonna päättyneessä hankkeessa kokeiltiin bluetooth- ja kameratekniikoita. Matkustajien puhelimien bluetooth-signaaleihin perustuva tieto jäi hieman epätarkaksi. Kameratekniikka sen sijaan antoi tarkan tuloksen, mutta tekniikka oli turhan kallis.
Nyt käynnissä olevassa hankkeessa testataan Lappeenrantalaisen yrityksen kehittämää lasersensoriratkaisua.
– Tässä kuussa tehdään koeinstallaatiot kahteen bussiin, joissa on aiemmasta hankkeesta kamerat. Näiden antamia tietoja verrataan keskenään. Lasertekniikan asentaminen on merkittävästi halvempaa, kertoo hanketta työstävä projektipäällikkö Jukka Partinen.
Eri tekniikoilla kerätty tieto ei ole yhdistettävissä matkustajiin eivätkä kameroiden kuvat ole tunnistettavia.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Jukka Partinen, p. 0504957000, jukka.partinenimatra.fi (jukka[dot]partinen[at]imatra[dot]fi)
Matkustajalaskennan hankkeet
Kaluston täyttöasteen seurannan menetelmien ja järjestelmät
- Hankeaika 8/2021 – 12/2021
- Budjetti 45 000€
- Omavastuu 50%
Paikallisliikenteen poistuvien matkustajien laskenta (edellisen jatkohanke)
- Hankeaika 8/2022 – 3/2023
- Budjetti 50 000€
- Omavastuu 50%
Kirjoita kommentti