Imatran uusi juna-asema on saamassa näyttävän puukatoksen
Imatran uusi juna-asema näkyy tulevaisuudessa kauas. Samalla se viestii kaupungin sitoutumisesta puun hyödyntämiseen rakentamisessa.
─ Halusimme uniikkia arkkitehtuuria ja hyvin näkyvän puuelementin, joka toivottaa tulijat tervetulleeksi, Mitra Imatran Rakennuttaja Oy:n toimitusjohtaja Lassi Nurmi kertoo.
Kaupungin tytäryhtiö Mitra toimii uudisrakennushankkeessa rakennuttajana.
Runko betonista, muuten puuta ja lasia
Uudesta asemasta valmistuneet havainnekuvat ovat Futudesign Oy:n käsialaa.
Pyydetty näyttävä puu-elementti on alustavissa suunnitelmissa massiivinen puukatos. Rungoltaan kiinteistö on tehtävä betonista, koska rakennuksen tukiseinä on rinteessä.
─ Muuten hyödynnämme paljon lasia ja aitoja materiaalia. Halusimme yksinkertaisia ja selkeitä materiaaleja, Nurmi sanoo.
Ei tarvitse uutta kaavaa
Uusi asema ei vaadi kaavaprosessia, sillä kiinteistön koko pienenee noin puoleen nykyisestä. Vanha kiinteistö on 5900 neliön kokoinen. Siitä iso osa on ollut toimistotilaa, jolle ei uudisrakennuksessa ole tarvetta.
Tainionkoskentien suuntaisen vanhan siiven paikalle ei ole suunnitteilla kiinteistöä. Tältä osin tontti jää joko viheralueeksi tai paikoitustilaksi.
Aseman suunnittelussa tullaan panostamaan myös piha-alueen toimivuuteen. Piha tulee kattamaan tulevaisuuden liikkumisratkaisujen ja pysäköinnin tarpeet, kuten sähköautojen latauspisteet.
Kaupungin hiilineutraalisuustavoitteiden mukaisesti juna-aseman katolle rakennetaan aurinkovoimala.
Piha-aluetta suunniteltaessa panostetaan myös siihen, että uudelle erä- ja luontokulttuurimuseolle avautuu vaivaton kulkuyhteys.
Rakentaminen alkaa 2023
Uuden aseman rakentaminen on edennyt myös muualla kuin piirustuspöydällä.
Nykyisen, huonokuntoisen keskusliikenneaseman kiinteistöyhtiö on tammikuun puolivälissä päättänyt kiinteistön purkamisesta. Asiaa käsitellään myös ensi maanantaina kaupunginhallituksessa. Purkaminen alkaa alustavan aikataulun mukaan alkusyksystä, kun kaksoisraidetyömaa valmistuu. Tämä purku-urakka kilpailutetaan ensi kesänä.
Kiinteistö tyhjenee liiketilojen käyttäjistä huhtikuun lopussa. Tuolloin aloitetaan purkamisen valmistelu. Rakennus toimii edelleen junamatkustajien käytössä purkamiseen eli alkusyksyyn asti. Purkamisen alkaessa vaihtoehtoisen kulkureitin asemalaiturille tulee olla valmis.
Uuden aseman rakentaminen alkanee keväällä tai alkukesällä 2023, kun päätöksenteko, rakennuslupa ja rakentamisen kilpailutus on tehty. Kustannusarvio on noin 5-7 miljoonaa euroa. Se tarkentuu rakennussuunnittelun edetessä.
Lisätietoja:
toimitusjohtaja Lassi Nurmi / Mitra, p. 05 235 2850, lassi.nurmimitra.fi (lassi[dot]nurmi[at]mitra[dot]fi)
vs. kaupunginjohtaja Ari Lindeman, p. 020 617 2233, ari.lindemanimatra.fi (ari[dot]lindeman[at]imatra[dot]fi)
strategia- ja hallintojohtaja Matias Hilden, p. 020 617 2200, matias.hildenimatra.fi (matias[dot]hilden[at]imatra[dot]fi)
Uuden aseman luonnos
- Katutasossa: näyttävät portaat laituritasolle, aseman aula, hissi ja yleiset WC-tilat, 3 kpl liiketiloja sekä polkupyörien säilytys.
- Toisessa kerroksessa: kuljettajien (bussi + juna) ja työntekijöiden taukotilat sekä IV-konehuone.
- Laituritasolle on sijoitettu hissi- ja porraskuilun lisäksi katettua ja lämmintä odotustilaa, mistä on selkeä näköyhteys raiteelle junaa odotellessa.