Imatran Vesi toimitti vuonna 2021 päivittäin vettä 5 600 m3 yhteensä noin 25 800 imatralaiselle. Myyty vesimäärä väheni 1,6 % vuoteen 2020 verrattuna.
Vesimittareita Imatran Veden asiakkailla on 7 765 kappaletta. Vesi- ja jätevesilaskuja lähetettiin vuonna 2021 38 415 kappaletta.
Talousvesi tuli Immolasta ja useista pohjavedenottamoista. Vesijohtoverkostoa Imatran Vedellä on 333 kilometriä ja sen keski-ikä on 39 vuotta.
Ei suuria häiriötilanteita
Vuonna 2021 isompia häiriötilanteita ei juuri ollut ja tuotanto sujui hienosti.
Veden laatua seuraa jatkuvasti automaattimittarit ja veden laatua seurataan myös säännöllisillä laboratoriotutkimuksilla.
Veden käyttömaksu oli 1,67 e/m3 ja jätevesimaksu 2,5 e/m3. Toimintatuotot toteutuivat noin 164 000 euroa budjetoitua paremmin, vaikkakin 100 000 euroa heikommin kuin vuonna 2020. Liikevaihto oli 6,3 miljoonaa ja toimintatuotot 3,3 miljoonaa euroa.
Imatran Veden henkilökuntaan kuuluu 11 henkilöä. Henkilöstömenojen osuus käyttömenoista oli 19,8%.
Jätevesilaitoksen saneeraus alkoi suunnitellusti
Imatran Vedellä on viemäriverkostoa 380 kilometriä. Viemäriverkoston keski-ikä on 36 vuotta. Jätevedenpumppaamoja Imatralla oli 44 kappaletta.
Vuonna 2021 viemäriverkostoa sujutettiin yhteensä noin 4,6 km ja saneerattiin 78 kaivoa. Viemäriverkoston sujutuksilla korjattiin vanhoja ja vuotavia viemäreitä.
Virasojalla ja Karhukalliossa kunnostettiin viemäri- ja vesijohtoverkostoa yli kilometrin matka. Vintterissä saneerattiin jätevesiverkostoa 240 metriä. Lisäksi tehtiin Linnansuon jätevesipumppaamon saneeraus.
Meltolan jätevesilaitoksella käsiteltiin jätevettä 4 135 000 m3. Jätevesilaitoksen saneeraus päästiin aloittamaan kesällä. Ympäristöministeriö on myöntänyt tukea yli miljoonaa euroa jätevedenpuhdistamon energiatehokkuuden parantamiseen jäteveden lämmön talteenoton sekä ilmastuksen tehostamisen avulla.
Meltolan jätevesilaitoksen energiankulutus oli 1 030 000 kwh. Talous- ja jäteveden tuotannon energiankulutus kokonaisuudessaan oli 2 804 000 m3.
Asiakkaat olivat tyytyväisiä
Asiakkaat olivat Veden toimintaan tyytyväisiä. Asiakastyytyväisyystutkimukseen vastanneiden mielestä palvelu oli laadukasta, ystävällistä ja asiantuntevaa. Vesilaitoksen imago sai arvosanan 8,1.
Veden laatu ja sen jakelu sai kiitettävän arvosanan. Vesi- ja viemäriverkoston korjaustyöt koettiin lähinnä positiivisena kehittämisenä. Imatran veden verkkosivuilla olevaa häiriökarttaa sekä tekstiviestipalvelua vastaajat pitivät erittäin tarpeellisina.