Kuva
Keskusaseman purkutyömaa.
Keskusaseman Taininkoskentien puoleisen siiven purkutyö on käynnissä.

Keskusaseman saneeraus – mitä, miksi ja milloin? 

Tiedote
20.8.2024 09:48
Tässä jutussa vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. Kysymyksiin vastasi Mitra Imatran Rakennuttaja Oy:n rakennuttaja Pasi Huoponen. Liikennejärjestelyjä koskeviin kysymyksiin vastaukset antoi liikenneinsinööri Aino Vuopio.

Keskusaseman saneeraus 

Miksi keskusasemaa saneerataan ja puretaan? 

— Keskusasema on iso ja huonokuntoinen. Talotekniikka ja pinnat ovat 1970-luvulta ja vaativat kokonaisvaltaista päivittämistä. Imatra ei tarvitse nykyisen kokoista keskusasemaa, joten osa rakennuksesta puretaan.

— Siihen, miksi rakennusta ei pureta kokonaan, on useita syitä. Merkittävin syy ovat kustannukset, joita pystytään hillitsemään tällä ratkaisulla. Kiinteistössä on myös yleisiä väestönsuojia, jotka olisi pitänyt ensin rakentaa muualle mikäli vanha kiinteistö olisi purettu kokonaan. Uudisrakennuksen rakentaminen tuohon kohtaan olisi myös ollut teknisesti haastavaa.

— Säilytettävä osa saneerataan kokonaan. Osa rakenteista on vuosien aikana saanut kosteutta. Saneerauksen yhteydessä irrotetaan kaikki pinnat ja varmistetaan, että rakenteet ovat kuivat. Kastuneet rakenteet ovat sellaisissa kohdissa, joissa ei liiku ihmisiä.

Mikä saneerauksen aikataulu on?

— Tainionkosken puoleisen siiven purku valmistuu lokakuussa. Kokonaan valmista pitäisi tulla syyskuun loppuun 2025 mennessä.

Miten on mahdollista, että yhden keskusaseman siiven purku ja jäljelle jäävän siiven remontointi kestää yli vuoden?

— Emme pääse rakentamaan uutta ennen kuin vanha on purettu. Uudisrakennuksen kohdalla tilanne olisi erilainen, kun päästään aloittamaan puhtaalta pöydältä.

Ovatko saneerauksen tarjouspyynnöt julkisia ja jos ovat, mistä ne voi nähdä? 

Tarjouspyynnöt ovat julkisia ja ne löytyvät Hilmasta. Hakusanaksi voi laittaa esimerkiksi "Imatran keskusliikenneasema" ja Kaikki hakuehdot -kohdasta päälle valinta "Näytä myös vanhentuneet".

Mitä kautta voin jättää palautetta ja toiveita keskusaseman saneeraukseen liittyen? 

— Palautetta ja toiveita voi antaa kaupungin palautejärjestelmän kautta: Palautesovellus (imatra.fi)

Toiminnot ja palvelut 

Onko keskusasemalle mahdollista järjestää katos asemalaiturille? 

— Kaupunki ei omista tai hallinnoi asemalaituria, vaan se kuuluu Väylävirastolle. Emme voi siis itse rakentaa laiturille esimerkiksi katoksia. Olemme välittäneet meille tulleita palautteita eteenpäin ja halutessaan asiasta voi olla yhteydessä Väylävirastoon.

Missä odotetaan junaa tai bussia sateella ja pakkasella? 

— Toistaiseksi odotustiloja on ainoastaan ulkona. Väylävirasto on rakennuttanut pienen katoksen portaiden yläpäähän. Sateensuojaan pääsee myös Tainionkosken tien varrella sillan alla. Kiinteistön alue on valitettavasti työmaa-aluetta ja sille emme voi rakentaa yleisötiloja edes väliaikaisesti.

Voisiko keskusasemalle järjestää WC-tilat saneerauksen ajaksi? 

— Siirrettävät bajamaja-tyyppiset WC:t ovat alttiita ilkivallalle eikä niille löydy järkevää paikkaa kaupungin alueelta, joten ne eivät ole vaihtoehto. Siirrettävä WC-kontti voisi olla ratkaisu, mutta se vaati viemäröinnin. Tarkastelemme asiaa syksyn mittaan. Olemme myös kartoittaneet mahdollisia muita lähistöllä olevia WC-tiloja ja mahdollisuutta avata niitä asiakkaiden käyttöön. Järkevää ja toimivaa väistötilaa ei ainakaan toistaiseksi ole löytynyt.

— Ratkaisuihin vaikuttaa myös rajallinen budjetti. Onneksi junissa pitäisi olla toimivat vessat.

Missä saattajapiste sijaitsee saneerauksen aikana? Onko saattajapiste merkattu? 

— Piste sijaistee Tainionkoskentien varrella ja on merkattu.

Voisiko keskusaseman roskisten määrää lisätä? 

— Asemalla ennestään olleet penkit ja roskikset on siirretty asemalaiturille. Seuraamme tilannetta ja tarvittaessa toimitamme lisää penkkejä tai roskiksia.

Liikennejärjestelyt 

Onko Tainionkosken yli kulkeva suojatie mahdollista säilyttää myös keskusaseman saneerauksen jälkeen?

— Suojatie on tullut jäädäkseen. Sen lopullinen paikka saattaa hieman vaihtua, mutta jää kuitenkin sillan kohdalle.

Olisiko mahdollista avata ajoneuvoliikenteen yhteys Koskikadulta vanhalle sillalle?

— Yhteys on suljettu, sillä keskusaseman piha-alueelle ei ole haluttu läpikulkuliikennettä. Nyt saneerauksen aikana liikenneturvallisuus aseman ympäristössä on erityisen tärkeää. Toistaiseksi kulkuväylän avaaminen ei ole tarkoituksenmukaisesta. Mikäli todetaan että tarve on todellinen, tilanne mietitään uudestaan.

Mistä kaukoliikenteen bussit lähtevät saneerauksen aikana? 

— Aseman edustalta, eli samasta paikasta kuin ennenkin.

Mihin pyörät voi jättää parkkiin saneerauksen aikana? 

Pyörätelineet ovat työmaa-aidan vieressä työmaakonttoria vastapäätä. Kaupunkipyöriä löytyy myös hissin luota.