Kuva
Miikka Wallin (vas.), Kirsi Ylijoki ja Aarni Kivinen.
Miikka Wallin (vas.), Kirsi Ylijoki ja Aarni Kivinen.

Näin syntyy kesäteatteri

Tiedote
31.5.2022 18:08
Imatran kesäteatterissa nähdään tänä kesänä romanttinen musiikkinäytelmä Niin paljon kuuluu rakkauteen.

Kevät 2021

Tuotannolle laaditaan budjettiraami.

Idea tulevasta näytelmästä syntyy teatterinjohtaja Timo Rissasen päässä.

Rissanen: ”Kuuntelin paljon keväällä menehtyneen Fredin musiikkia ja siinä kuunnellessa heräsi ajatus, että laulujen ympärille voisi syntyä romanttinen kesäkomedia.”

Kesä 2021

Rissanen ja käsikirjoittaja Osku Valve tapaavat ja keskustelevat näytelmän tematiikasta ja ideasta. Valve lähettää Rissaselle näytelmän synopsiksen eli tiivistelmän.

Käsikirjoitustyö päätetään aloittaa.

Syksy 2021

Valve kirjoittaa käsikirjoitusta ja Rissanen toimii dramaturgisena lukijana: kommentoi, ideoi, hioo yhdessä Valveen kanssa.

Rissanen kokoaa taiteellisen työryhmän: näyttelijät, lavastajan, puvustajan, kampaajan, koreografin ja kapellimestarin.

Rissanen: ”Keskustelen ensin näyttelijän kanssa tulevasta näytelmästä. Jos hän kiinnostuu ja jos muut palaset laksahtavat, teemme sopimuksen. Ensimmäinen näyttelijäkiinnitys tehtiin syyskuussa. Koko jengi oli kasassa lokakuussa.”

Näyttelijä Aarni Kivinen: ”Näin tiedon jossakin koe-esiintymislinkissä ja ilahduin, että näyttelijöitä vielä haetaan julkisesti. Hain samantien.”

Kapellimestari Lauri Kuosa ryhtyy kokoamaan orkesteria.

Markkinointipäällikkö Katri Storhammar aloittaa markkinoinnin suunnittelun yhdessä työryhmän ja mainostoimiston kanssa. Näytelmälle luodaan visuaalinen ilme.

Kesäteatterin näytelmä julkistetaan yleisölle. Julisteet ja muu markkinointimateriaali ilmestyy katujen varsille ja verkkoon.

Vieraileville näyttelijöille etsitään kesäasuntoja Imatralta.

Talvi 2021–2022

Käsikirjoituksen ensimmäinen versio valmistuu tammikuussa.

Hionta jatkuu: Rissanen kommentoi, Valve kirjoittaa.

Rissanen valmistautuu ohjaustyöhön lukemalla käsikirjoitusta ja kirjaamalla ylös ajatuksiaan.

Lavastajana ja pukusuunnittelijana vieraileva Karmo Mende ryhtyy suunnittelemaan lavastusta ja puvustusta. Näyttämömestari Veikko Harju aloittaa tarpeiston etsinnän. Tänä kesänä lavalle tarvitaan esimerkiksi vanha kassakone, rättisitikka ja pappatunturi.

Orkesterin kokoonpano varmistuu.

Rissanen kokoaa taustatiimin: kesäteatteriin tarvitaan taiteellisen työryhmän lisäksi näyttämöhenkilö, kampaaja-maskeeraaja, äänimies ja pukuhuoltaja.

Markkinointikampanjat alkavat.

Storhammar: ”Ryhmät ja pidemmältä tulevat matkailijat tekevät kesäteatterin lipunostopäätöksiä yleensä hyvissä ajoin, joten tulevat tuotannot on saatava heidän tietoonsa jo talvella. Samalla heille tarjotaan muitakin Imatran palveluita ja käyntikohteita.”

Maalis-huhtikuu 2022

Käsikirjoitus valmistuu. Näyttelijät ryhtyvät lukemaan käsikirjoitusta ja harjoittelemaan lauluja.

Kapellimestari Kuosa aloittaa aloittaa laulujen sovittamisen.

Kuosa: ”Ensimmäisenä täytyy tehdä laulajien nuotit, sillä heidän on päästävä harjoittelemaan.”

Lavastajat tekevät tarkan suunnitelman lavastuksesta ja aloittavat lavasteiden rakentamisen. Ensimmäiset lavasteet valmistuvat huhtikuun loppupuolella.

Koreografi Jyri Numminen ryhtyy suunnittelemaan koreografioita.

Numminen: ”Kuuntelen lauluja, asetan ne mielikuvissani tarinaan, mietin, kenelle biisi kuuluu, mitä tarinassa on tapahtunut ennen laulua ja mitä sen jälkeen tapahtuu. Keskustelen myös ohjaajan ja kapellimestarin kanssa lauluista. Laulunumerot voivat olla viihteellisiä, mutta ne myös rytmittävät kokonaisuutta ja kertovat tarinaa.”

Ohjaaja Rissanen tekee ohjaussuunnitelman ja tarkan harjoitussuunnitelman, josta selviää, mitä kohtausta milloinkin harjoituksissa harjoitellaan.

Toukokuu 2022

Näyttelijät tapaavat toisensa ja käyvät tekstin läpi yhdessä.

Harjoitukset alkavat Imatralla toukokuun lopussa.

Rissanen: ”Ensimmäisellä viikolla tehdään laulu- ja näyttelyharjoituksia, ja koreografi liittyy harjoituksiin ensimmäisen viikon lopulla. Harjoituksia pidetään maanantaista perjantaihin kahdesti päivässä sekä lauantaisin kerran.”

Lavastamo rakentaa lavasteita. Kun harjoituksen alkavat, näyttelijät pääsevät harjoittelemaan suoraan lavasteiden rungoissa.

Äänisuunnittelusta vastaava Keijo Miettinen suunnittelee äänimaailmaa ja tekee näytelmän äänitehosteita.

Näyttämökuvan rakentaminen aloitetaan kesäteatterilla.

Markkinointikampanjat pyörivät ja jatkuvat esityskauden loppuun saakka.

Mitä on vielä edessä?

Kesäkuussa työryhmä harjoittelee kuusi kertaa viikossa. Aikaa on kolme ja puoli viikkoa, siksi harjoitusten on edettävä tarkkaan ennalta tehdyn suunnitelman mukaisesti.

Ensi-iltaa vietetään tiistaina 28.6.

Lue asukaslehti kokonaisuudessaan tästä linkistä.