Rajaliikenteen jonot purkuun uudella mobiilisovelluksella
Rajanylittäjien jonotusaika lyhenee jatkossa, sillä he voivat suunnitella liikkumisensa paremmin, kun uusi mobiilisovellus ilmoittaa reaaliajassa rajaliikenteen tilanteesta.
- Imatran kaupunki pyrkii digiryhmänsä kehittelemillä ideoilla tuomaan palveluita lähemmäs niiden käyttäjiä. Lisäksi haluamme lisätä oman alueemme elinvoimaa. Tämä sovellus on hyvä esimerkki molemman tavoitteen toteutumisesta, kaupunginjohtaja Rami Hasu toteaa
Ruuhkien purkamisen ohella sovellus palvelee rajan viranomaisia siten, että hankeen yksi tavoite on digitalisoida rajanylittäjien asiakirjat.
Venäläiset rajanylittäjät hyötyvät siinäkin, että he voivat jatkossa ostaa matkavakuutuksen verkkopalvelujen välityksellä.
Sovellus palvelee myös Imatra-Lappeenranta -alueen elinkeinoelämää ja tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa matkailijat. Yrittäjät voivat tarjota sovelluksen kautta markkinointiviestejä ja etuseteleitä. Kokeilu koskee Imatran rajanylityspaikan ohella myös Nuijamaata. Palvelun volyymihyöty on merkittävä, sillä näillä asemilla rajanylitysten määrä on yhteensä noin 3,3 miljoonaa vuodessa. Matkustajien määrä on jälleen kasvussa.
Rajasovelluksen ottaminen käyttöön muilla itärajan asemilla on myöhemmin mahdollista.
- Vastaavaa sovellusta ei ole vielä käytössä. Tämä on aivan uusi tuote, projektipäällikkö Jukka Partinen Imatran kaupungin DigiLab-ryhmästä kertoo.
Uusi sovellus otetaan virallisesti käyttöön ensi keväänä. Nyt sitä koekäytetään toistamiseen joulu-tammikuussa. Koekäyttöön haetaan yhteensä 1000 suomalaista ja venäläistä rajanylittäjää.
Hankkeen eteneminen
Ensimmäinen vaihe 1.8.2016-31.3.2017
· Tuloksena Ukkoverkkojen ja Tele2-välinen rajakoordinaatio 450 Mhz-verkossa.
· Wlan-tukiasemien asennus.
· Koekäyttö, toiminnan onnistumisprosentti jo ensimmäisessä testauksessa 70.
Toinen vaihe kevät 2017-kevät 2018
· Sovelluksen jatkokehittäminen koekäytön kokemusten perusteella joulu-tammikuu.
· Yhteistyökumppaneiden ja yritysten kontaktointi.
· Venäläisille sähköinen ajoneuvovakuutus.
· Sähköiset rajanylitysasiakirjat: maahantulokortti ja tulliselvityslomake
· Tukiasemien kehitystyötä jatkettu, tavoitteena on häiriöttä toimiva järjestelmä.
· Uusi koekäyttö joulu-tammikuu. Nyt etsitään yhteensä 1000 suomalaista ja venäläistä koekäyttäjää sovellukselle. Haku alkaa välittömästi. Ilmoittautua voi suoraan tästä tai osoitteella https://www.webropolsurveys.com/S/74B9093FCCF93E08.par
Kaikkien sovelluksen koekäyttöön osallistuvien kesken arvotaan hotelliyöpalkinto Imatran Kylpylään.
· Sovelluksen käyttöönotto keväällä 2018.
Rahoitus
1. vaihe: 53 853 euroa / Etelä-Karjalan liitto, Imatran kaupunki
2. vaihe: Hankkeen verollinen kokonaiskustannusarvio on 216.720 euroa, josta EAKR-rahoitusosuus on 70 %.
Yhteistyökumppanit:
Octo3 Oy, sovelluksen tekninen toteutus.
Etelä-Karjalan Liitto
Liikenne-ja Viestintäministeriö
Etelä-Karjalan kauppakamari
Suunnittelussa on tehty yhteistyötä myös Tullin ja Rajavartiolaitoksen edustajien kanssa.
Katso lyhyt esittelyvideo täältä.
Lisätiedot:
Jukka Partinen, projektipäällikkö: jukka.partinenimatra.fi (jukka[dot]partinen[at]imatra[dot]fi), p. 020 617 4419
Kari Perälä, tietojohtaja: kari.peralaimatra.fi (kari[dot]perala[at]imatra[dot]fi), p. 020 617 2263