Imatra edellyttää satamapalvelujen turvaamista jatkossakin
Imatran kaupungin ja satamaoperaattorin eli New Port Imatran sopimus on toteutunut sovitulla tavalla.
Vuoden 2017 on otettu investointisuunnitelman mukaisesti käyttöön kaksi uutta laituria. Vuoden 2018 investoinneista New Port Imatra on informoinut kaupunkia sekä sataman keskeisiä käyttäjäkuntia (ImVK ry:n ja ImPS ry:n hallituksen edustajia) Imatran kylpylällä viime lokakuussa pidetyssä tapaamisessa.
Samassa tilaisuudessa käytiin läpi vuoden 2018 investoinnit mahdollistava venepaikkahinnasto.
- Venepaikkahintojen osalta operaattori on neuvotellut, sopimuksen hengen mukaisesti, venepaikkahintojen kehittymisestä. Myös tehdyt investoinnit tähtäävät operaattorin esittämän satamasuunnitelman toteuttamiseen niin, kuin kilpailutustilanteessa on esitetty. Kaupungin kannalta myös satamassa toiminut aliurakoitsija Saimaan Vene Oy on tehnyt hyvää työtä ja sataman yleisilme on kohentunut ja eri toimintoja on kehitetty operaattorisopimuksen edellyttämällä tavalla, kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs sanoo.
Kaupunki on pitänyt New Port Imatraan tiiviisti yhteyttä. Operaattoriyhtiöltä odotetaan tällä hetkellä selvitystä siitä, kuinka veneilykauden 2018 käytännön työt satamassa järjestään. Sataman palvelujen turvaaminen on tärkeää.
- Lammassaaren koti- ja vierassatamalla on hyvät edellytykset muodostua yhdeksi Saimaan alueen kiinnostavimmista käyntikohteista. Satama-alueen kokonaisvaltainen kehittäminen on kaupungin kannalta strateginen kohde, joka tulee loistavalla tavalla koko kaupungin ja ennen muuta Ukonniemen alueen kehityspyrkimyksiä, Äikäs toteaa.
Taustaa satamasta
- Satamaoperointi kilpailutettiin vuoden 2015 aikana. Kilpailutus toteutettiin kilpailullisena neuvottelumenettelyllä.
- Kilpailutus ja satamatoimintojen ulkoistamiseen johtanut toimenpide käynnistyi kaupunginhallituksen ohjeistuksen perusteella. Kehityksen taustalla oli laaja huoli siitä, että sen aikainen sopimuskumppani ei pystynyt vastaamaan sataman toiminnallisesta ja turvallisesta kehittämisestä. Sen aikaiselle operaattorille tarjottiin mahdollisuutta tulla mukaan kilpailumenettelyyn, mutta he eivät lopulta osallistuneet tarjouskilpailuun.
- Kilpailutuksen tuloksena satamaoperaattoriksi valittiin kolmen loppusuoralle valikoituneen ehdokkaan joukosta New Port Imatra Oy, jonka taustalla ovat Suomen valtion omistama MeriTaito Oy sekä yksityinen Marinetek Oy.
- Satamasopimus allekirjoitettiin marraskuussa 2015 ja kaupungin puolesta sopimusvastuuhenkilönä on kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs. Tekninen lautakunta informoitiin asiasta syyskuun kokouksessa (29.9.2015), jossa myös perustettavan New Port Imatra Oy:n edustajat olivat kertomassa lautakunnalle tulevista suunnitelmista sataman kehittämiseksi.
- Satamaoperointia koskenut sopmus on päivätty 3.11.2015 ja toiminta alkoi vuoden 2016 alussa.
Lisätietoja:
Kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs, 040 716 4188, topiantti.aikasimatra.fi (topiantti[dot]aikas[at]imatra[dot]fi)
Tekstiä korjattu 14.12. Poistettu lause: "Tuossa tilaisuudessa veneväen yhdistykset ja kaupunki totesivat olevansa tyytyväisiä maltillisiin hinnankorotuksiin.”
Lokakuun tilaisuuden jälkeen hinnankorotuksista ei ole tehty päätöstä.