Kuva
Пассажиры войдут в поезд
Поезд Ласточка на Финляндском вокзале

Testijuna valoi uskoa Imatra-Pietari –reitille

Tiedote
28.9.2019 15:08
RZD:n varajohtaja toivoo, että liikenne alkaisi 1-2 vuoden päästä.

Lauantaina toteutettu testijunamatka valoi uskoa siihen, että Imatra-Pietari –välille on mahdollista avata rautatieyhteys. Matka sujui teknisesti ja rajamuodollisuuksineen ongelmitta.

─ Tämä on tosiaankin historiallinen päivä. Teimme ensimmäisen matkan modernilla junalla Pietarista Imatralle, totesi RSD:n infrastruktuurien päällikkö Timofei Shmanev matkan jälkeen Valtionhotellissa järjestetyssä junaseminaarissa.

Tyytyväinen matkaan oli myös Imatran kaupunginjohtaja Kai Roslakka.

─ Venäläisten vahva tahto ja halu ratayhteyden saamiseksi on ollut meillä kesästä asti tiedossa. Heillä on jo aikataulutkin suunniteltuna junille. Nyt tehty matka on vahvistanut käsitystä siitä, että junareitillä on aidosti tulevaisuutta, Roslakka sanoi.

Olennainen kysymys on nyt rautatierajan kansainvälistäminen. Näitä valmistelevia keskusteluja jatketaan lokakuussa Suomen ja Venäjän asiantuntijatapaamisissa. Hankkeen aikatauluun vaikuttaa myös erilaiset lupaprosessit lausuntoineen sekä esimerkiksi ratapihaan liittyvät muutostyöt. Lisäksi Venäjän puolella on sähköistettävä rataa noin 30 kilometrin matkalta välillä Kamenogorsk-Imatra, mikäli junayhteyksiä ajettaisiin jopa kolme päivässä, kuten RZD:n alustavissa suunnitelmissa on laskettu.

RZD:n varajohtaja Dmitri Pegov oli niin ikään tyytyväinen testijunaan. Hän arvioi, että 1-2 vuoden päästä ratayhteys voisi olla realistinen, jos kaikki neuvottelut ja valmistelut sujuvat toivotulla tavalla.

─ Valmius on aloittaa vaikka heti, teknisiä ongelmia ei ole. Vielä on kuitenkin paljon tehtävää kummallakin puolella rajaa, Pegov kommentoi.

Imatralla seminaarissa puhunut Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin puolestaan arvioi, että kaikki voisi olla valmista säännölliselle liikenteelle vuonna 2025.

Imatra-Svetogorks -rajan kansainvälistäminen edesauttaisi koko maakunnan matkailua ja vientiteollisuutta. Rajan liikennekuorman ennakoidaan kasvavan Vainikkalan kautta lähivuosina. Painetta tavaraliikenteen siirtämiselle Imatralle on olemassa, jolloin matkustajaliikennettä voisi lisätä Allegroon.

─ Aika on nyt kypsä rautatierajan kansainvälistämiselle. Rautatieliikenteen suosio on kasvussa. Ympäristöarvoilla on entistä enemmän merkitystä. Uuden ratayhteyden hyödyt kohdentuvat Imatran ohella myös Pietarin alueelle, apulaiskaupunginjohtaja Kaisa Heino sanoo.

Lisätietoja:

Kaupunginjohtaja  Kai Roslakka, p. 020 617 2226, kai.roslakkaatimatra.fi

Apulaiskaupunginjohtaja Kaisa Heino, p. 020 617 2206, kaisa.heino@imatra.fi

 

Junareitin alustavat suunnitelmat

  • Imatra- Svetogorsk-Kamenogorsk-Viipuri-Pietari
  • Junaan mahtuu 349 matkustajaa
  • Matkaa 209 kilometriä, valtaosa radasta Venäjän puolella.
  • Matka-aika noin 2,5 h sähköjunalla, diesel-sähkö pidempi
  • RZD:n suunnitelmissa jopa kolme junaparia per päivä, mikäli kysyntää olisi riittävästi.
  • Junamatka yhteen suuntaan 8-18 euroa, riippuen miten ajoissa matkan varaisi.