Eksote ja Imatra tiedottavat: Asiointiapuvinkkejä kootusti tarjolla korona-aikana
Asiointipalvelut koronavirustaudin riskiryhmiin kuuluville eteläkarjalaisille on koottu Eksoten verkkosivuille.
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) on koonnut verkkosivulle www.eksote.fi/koronavirus tietoa koronaviruksesta sekä listannut kauppa-, ateria- ja apteekkipalveluja kotiin toimittavia tahoja Etelä-Karjalassa. Lisäksi sivulla on tietoa henkistä tukea tarjoavista puhelin- ja verkkopalveluista.
Nyt on tärkeää, että huolehdimme jokainen mahdollisuuksiemme mukaan riskiryhmiin kuuluvista läheisistämme ja naapureistamme, jotta heidän ei tarvitse altistua koronavirukselle. Tämänhetkisen tiedon perusteella yli 70-vuotiaat henkilöt ovat muita alttiimpia saamaan vakavan koronavirusinfektion.
Ne riskiryhmiin kuuluvat tai karanteeniin määrätyt henkilöt, joiden arki ei poikkeustilanteessa järjesty läheisten tai naapurien avulla, voivat tarvittaessa soittaa asuinkuntansa yhteyshenkilölle. Yhteyshenkilö voi auttaa löytämään sopivan palvelun.
Yrittäjät ja yhteisöt, jotka tarjoavat riskiryhmiä tässä tilanteessa suojaavia palveluja, voivat ottaa yhteyttä Reetta Touruseen: reetta.touruneneksote.fi (reetta[dot]tourunen[at]eksote[dot]fi) tai puh. 040 651 3141.
Lisätietoja:
Aija Rautio, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen päällikkö, Eksote, p. 044 791 4833.
Palveluneuvontaa asiointiavusta saatavilla Imatralla seuraavista puhelinnumeroista:
- Eksote yhteyshenkilö (ma-pe klo 9-15) puh. 040 515 8806
- Iso Apu ensineuvo (ma-pe 8-15) puh. 05 352 2370
- Imatra yhteyshenkilö (ma-pe klo 9-15) puh. 040 186 9799
- Imatra asiakaspalvelu (ma-pe klo 8-15) 020 617 2253
Palveluntarjoajat löydät täältä.
Imatralla jo useita auttajia
Imatran kaupungin alueella korona-ajan kauppa- ja asiointipalveluja tarjoavaan rinkiin on ilmoittautunut jo useampi taho.
─ On hienoa, että hädän hetkellä yhteishenkeä löytyy, hyvinvointipalveluiden päällikkö Arja Kujala kiittelee.
Mukaan apujoukkoihin ovat ilmoittautuneet esimerkiksi vapaaehtoisten Kauppa-apu -Facebook-ryhmä, Saimaan Virta, apteekit, useampi taksi, kauppojen kotiinkuljetuspalvelut, seurakunta ja Uutispostin kuljetuspalvelut.
Kujala kannustaa ottamaan suoraan yhteyttä avun tarjoajiin. Asiakas ja avuntarjoaja sopivat käytänteistä ja maksuista suoraan keskenään.
Kauppa- ja asiointipalvelu on suunnattu niille ikäihmisille ja riskiryhmäläisille, joiden ei ole suotavaa itse liikkua asioilla koronariskin vuoksi.
─ Monella on läheisiä, jotka voivat auttaa asiointien osalta. Mutta on myös paljon heitä, joilla läheiset ovat esimerkiksi toisella paikkakunnalla. Tämän vuoksi yhteystiedot päätettiin koota Eksoten ja kuntien toimesta näkyville, Kujala kertoo.
Imatran kaupungilla on verkossa omat koronaohjesivut (imatra.fi/imatran-kaupungin-koronaohjeet). Näiltä on suora linkki myös asiointipalvelusivulle, josta palveluntarjoajien yhteystiedot löytyvät. Toivottavaa on , että läheiset ja tuttavat välittävät tietoa apua tarvitseville. Asiasta julkaistaan myös lehti-ilmoitus.
Jos joku imatralainen yrittäjä, yhdistys tai vapaaehtoisten ryhmä haluaa mukaan tähän kauppa- ja asiointiapuluetteloon, kannattaa olla yhteydessä sähköpostitse osoitteella: sirkku.sarlomoimatra.fi (sirkku[dot]sarlomo[at]imatra[dot]fi))
Lisätietoja medialle:
Kehittämis- ja työllisyyskoordinaattori Sirkku Sarlomolta, sirkku.sarlomoimatra.fi (sirkku[dot]sarlomo[at]imatra[dot]fi), p. 020 617 2225
Hyvinvointipalveluiden päällikkö Arja Kujala, p. 020 617 2227, arja.kujalaimatra.fi (arja[dot]kujala[at]imatra[dot]fi).