Eksote tiedottaa: puhelimitse tavoitettu pääosin kaikki eteläkarjalaiset ikäihmiset
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiristä (Eksote) soitettiin liki kaikille yli 80-vuotiaille Etelä-Karjalan asukkaille. Heille, joita ei puhelimitse tavoitettu, lähetettiin kirje. Mahdolliseen uuteen epidemia-aaltoon varautuen Eksote pyytää asiakkaita tarkastamaan yhteystietonsa.
Eksote käynnisti huhtikuun alussa yhdessä kuntien kanssa soittoringin, jonka tavoitteena oli päästä keskustelemaan puhelimitse 7500:n alueella asuvan yli 80-vuotiaan eteläkarjalaisen kanssa. Puheluiden määrä kasvoi liki 8000 soittoon, kun mukaan otettiin kesällä 80 vuotta täyttävät. Puhelinsoittojen avulla Eksote halusi tarkastaa niiden koronaepidemian vuoksi karanteeninomaisissa olosuhteissa kotonaan asuvien ikäihmisten pärjäämisen, joilla ei ole Eksoten tukipalveluja käytössä.
Soittoringin lisäksi posti vei tietoa kirjeitse
Soittoringin toiminta käynnistyi huhtikuun alussa 30 soittajan voimin, parhaimmillaan soittoringissä oli 60 soittajaa. Soitoilla on kesäkuussa tavoitettu suurin osa alueen ikäihmisistä. Joillekin alueen ikäihmisille on lähetetty kirje tiedoksi saatavilla olevista palveluista, ellei heillä ole ollut puhelinnumeroa Eksoten tietojärjestelmässä tai heitä ei tavoitettu puhelimitse useasta soitosta huolimatta.
– Kirjeessä iäkkäitä alueen asukkaita on pyydetty olemaan yhteydessä, jos tarvetta ohjaukselle tai neuvonnalle on tai mikäli asiat eivät esimerkiksi ruokahuollon puolesta ole kunnossa, kirjeen sisältöä kuvailee Eksotelta Kirsi Kukkonen.
– Kirjeitä on lähetetty nyt 864 kappaletta. Toivommekin, että seuraavalla terveydenhuollon käynnillä asiakkaamme tarkastuttaisivat yhteystietonsa. Joissakin tapauksissa Eksotelta soitettiin myös läheiselle, mikäli läheinen on meidän tietojärjestelmiimme ilmoitettu asioidenhoitajaksi.
Samalla karttui tietoa tarpeista
Puhelinsoittojen yhteydessä saatua tietoa Eksote aikoo myös hyödyntää jatkossa.
– Puheluissa keskusteltiin ikäihmisten tarpeista ja pärjäämisestä. Tämä on arvokasta tietoa, kun meillä suunnitellaan esimerkiksi päivätoimintaa, Kukkonen toteaa.
Kukkonen kertoo puheluiden vastanneiden asukkaiden olleen erittäin tyytyväisiä, että heihin otetaan yhteyttä ja varmistetaan kotona pärjääminen koronapandemiatilanteessa. Soitot koettiin tarpeelliseksi asiakkaiden osalta niin juttuseuran kuin ongelmatilanteiden suhteen.
– Pääsääntöisesti asukkailla on ollut asiat ruokahuollon, apteekkiasioiden ja muiden palveluiden kohdalla kunnossa. Heitä ovat auttaneet niin läheiset, naapurit kuin yksityiset palveluntuottajatkin. Osa on hoitanut edelleen nämäkin asiat itse. Eksotelta on sitten siinä tapauksessa kerrottu hallituksen vahvoista suosituksista ja keskusteltu, jos vaikka omaiset hoitaisivat kauppa-asiat, raportoi Kukkonen.
Suuri toive uusintasoitoista
Puheluiden kautta ikäihmiset ovat saaneet ohjausta, neuvontaa ja heidän mahdollisia avuntarpeitaan on välitetty eteenpäin muun muassa Iso avulle ja muille terveys- ja sosiaalipalveluiden yksiköille.
Uusintasoittoa puheluissa toivoi noin kolmasosa ikäihmisistä.
– Uusintasoitot on pääsääntöisesti saatu jo tehtyä, mutta näitä jatketaan vielä. Uutta soittoa toivoneiden asiakkaiden määrä yllätti meidät ja kun toimintoja muulla Eksotessa ajettiin takaisin ylös, tarvittiin soittorinkiin osallistuneita työntekijöitä omissa työtehtävissään. Jokaiselle uusintasoittoa toivoneelle soitamme kuitenkin vielä, vaikka viive onkin kasvanut, kertoo Kukkonen.
Soittorinkitoiminnasta Eksotella vastannut Kukkonen kehuu alueen kuntien ja seurakuntien kanssa rakennetun yhteistyötoimintamallin toimineen hyvin.
– Moni ikäihminen koki olonsa yksinäiseksi ja kaipasi ihan juttuseuraa.
– Puheluissa on tullut esille eräs jo tiedossakin ollut asia. Eteläkarjalaiset iäkkäät ihmiset ovat sitkeitä omillaan pärjääviä ihmisiä, joille tämä ei ole ensimmäinen iso kriisitilanne elämässä, Kukkonen kertoo ikäihmisten sisusta.
Lisätietoja:
Kirsi Kukkonen, toimintayksikön esimies/perhe- ja sosiaalipalvelut, p. 040 157 6772, kirsi.kukkoneneksote.fi (kirsi[dot]kukkonen[at]eksote[dot]fi)
Eksoten yhteystiedot koronatilanteessa apua tarvitseville, eteläkarjalaisille ikäihmisille:
- Imatra
Eksote yhteyshenkilö (ma-pe klo 9-15) p. 040 515 8806
Imatra asiakaspalvelu (ma-pe klo 8-15) 020 617 2253
- Lappeenranta
Eksote yhteyshenkilö (ma-pe klo 9-15) p. 040 139 0366
Asiakaspalvelukeskus Winkki Lappeenranta (ma-pe 9-16) p. 05 616 2220
- Taipalsaari
Helena Honkanen (ma-pe klo 8.30–13.30) p. 040 3561 881
- Lemi
Lemin infopuhelin (ma-pe klo 9-15) p. 040 619 8330
- Luumäki
Mervi Käyhty (ma-pe klo 9-15) p. 040 7123 717
Pasi Kyllönen (ma-pe klo 9-15) p. 040 5228 867
- Savitaipale
Puhelinneuvonta (ma-pe klo 9-12) p. 040 619 6191
- Rautjärvi
Rautjärven kunnankirjasto (ma-pe klo 9-15) p. 040 181 4015, kirjastorautjarvi.fi (kirjasto[at]rautjarvi[dot]fi)
- Ruokolahti
Neuvontapuhelin (ma-pe klo 9-15) p. 044 4491 400
- Parikkala
Kunnan vaihde (ma-pe klo 9-15) p. 0400 851 951, ei käytössä 29.6.–13.7.2020
Jos tarvitset apua tai tukea arkeesi:
Iso apu Ensineuvo (ma-pe klo 8-16) p. 05 352 2370
Iso apu -palvelukeskuksissa annetaan palveluohjausta sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeessa oleville ikäihmisille ja vammaisille henkilöille, heidän omaisilleen tai muille läheisille henkilöille sekä ammattilaisille. Palveluohjaus on yksilöllistä, henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa sekä hyvinvoinnin tukemista koko Eksoten alueella.
Iso apu -palvelukeskukset tehostavat vanhusten- ja vammaispalveluiden välistä yhteistyötä ja helpottavat asiointia. Etelä-Karjalan alueella voit tehdä aukioloaikojen aikana ilmoituksen apua tarvitsevasta ikäihmisestä Eksoten Iso apu -palvelukeskuksen ensineuvoon.