Jatkossa Imatralla kulkevat sähköbussit
Imatran kaupunki kilpailutti joukkoliikennepalvelut. Kilpailutuksen voitti turkulainen V-S Bussipalvelut Oy, joka ottaa paikallisliikenteen vastuulleen 1.6.2021.
Samalla Imatra ottaa taas askeleen kohti hiilineutraalia kaupunkia. Kaikki uudet bussit liikkuvat sähköllä.
─ Kilpailutuksessa sähkökalustosta sai lisäpisteitä. Kilpailuun saattoi osallistua sähkön ohella kaasulla, biodieselillä ja dieselillä kulkevalla kalustolla. Kukaan ei enää tarjonnut perinteistä dieseliä, kaupungininsinööri Päivi Ala-Vannesluoma kertoo.
Kilpailutukseen osallistui kahdeksan liikennöitsijää.
─ Olimme positiivisesti yllättyneitä siitä, miten monia kiinnosti Imatran joukkoliikenne. Paljon varmasti auttoi se, että tarjosimme nyt 10 vuoden pitkää sopimuskautta, Ala-Vannesluoma sanoo.
Nykyään Imatran joukkoliikenteessä vastaa helsinkiläinen Pohjolan Liikenne.
Kaupunki maksaa jatkossa V-S Bussipalveluille 1,882 miljoonaa euroa vuodessa joukkoliikenteen järjestämisestä. Bussien lipputulot jäävät kaupungille tuloksi. Verrattuna nykyiseen sopimukseen uudet sähköbussit maksavat noin 70 000 euroa vuodessa enemmän.
Kaikki isoja autoja
Jatkossa kaikki bussit Imatran joukkoliikenteessä ovat isoja autoja eli 60 paikkaisia ja matalalattiallisia. Bussit ovat kaikki isoja siitä syystä, että sähköautojen latausasemien rakentamiskustannukset ovat alhaisempia 10 isolle autolle. Tällä hetkellä Imatran liikenteessä ajaa yhdeksän autoa.
─ Meillä on ollut kapasiteettiongelmia aika ajoin, kun 2. linjalla ajetaan pienellä autolla. Kun Kosken koulukeskus aloittaa ensi syksynä, Meltolan suunnalta tulee lisää asiakkaita. Tähän on hyvä nyt jo varautua Ala.Vannesluoma toteaa.
Aivan heti kesällä Imatralla ei vielä välttämättä nähdä sähköbusseja. Uusien sähköautojen toimitusaika on noin kahdeksan kuukautta. Sopimukseen sisältyykin viiden kuukauden siirtymäaika, jonka yrittäjä voi ajaa korvaavalla kalustolla. Imatralla sähköbussikanta pitäisi siten olla kokonaan käytössä marraskuussa.
Sähköautoja on kritisoitu siitä, että ne eivät pidä ääntä ja voivat yllättää jalankulkijat. Imatran busseihin tule hiljaisille nopeuksille hurinaääni varoittamaan jalankulkijoita ja kevyttä liikennettä.
Aikatauluja suunnitellaan
Kun uusi sopimuskausi alkaa, Matkahuollon lipputuotteet eivät enää käy. Niitä voi vaihtaa jo nyt uusiin Ridango-järjestelmän lipputuotteisiin.
Reitit pysyvät entisellään, mutta aikataulujen päivittämine Imatralla on alkanut. Mikäli jollain reitillä aikatauluihin on toiveissa muutoksia, esityksiä voi lähettää osoitteella joukkoliikenneimatra.fi (joukkoliikenne[at]imatra[dot]fi)
Lisätietoja:
Kaupungininsinööri Päivi Ala-Vannesluoma, p. 020 617 4418 paivi.ala-vannesluomaimatra.fi (paivi[dot]ala-vannesluoma[at]imatra[dot]fi)
Lisäys 26.1.2021: lisätty vanhan sopimuksen hinta
V-S Bussipalvelu Oy
- Omistajatahoina ovat Linjaliikenne Nyholm Oy, Linjaliikenne Muurinen Oy, Jalobus / Jalon liikenne Oy ja Turun Citybus Oy.
- Yhteensä tällä yritysryppäällä on noin 200 kaupunkibussia liikenteessä Varsinais-Suomessa ja HSL:n alueella. V-S Bussipalvelut Oy liikennöi tällä hetkellä Turun seudullista Föli-liikennettä sekä pääkaupunkiseudun HSL liikennettä.
- Omistajien tavoitteena on kasvattaa sähköllä toimivan joukkoliikenteen osuutta Suomessa.