Kuva
Autoja liikennevaloissa, etualalla bussipysäkki.
StreetAl on Imatran ja Lappeenrannan yhteinen liikennehanke

Lappeenranta ja Imatra saivat Business Finlandilta puolen miljoonan euron rahoituksen teknologian hyödyntämiseen katuverkoston kunnossapidossa

Tiedote
14.4.2021 16:23
StreetAI -hankkeen kokonaisbudjetti on 948 000 euroa. Hankkeessa kokeillaan sensoriikan, pilvipalveluiden, tekoälyanalyysin ja reaaliaikaisten tietojen yhdistelemisen etuja katualueiden kunnon ja käytön seurannassa.

Imatralla on paljon ylläpidettävää katuverkkoa, ajorataa 405 ja pyörätietä 146 kilometriä. Lappeenrannassa kaupungin katuverkkoa on 500 kilometriä. 

StreetAl-hankkeen tavoitteena on digitalisaation tarjoamien säästöjen ja hyötyjen tuominen osaksi Imatran ja Lappeenrannan kaupunkien katujen suunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa.

Hanketta johtavan Lappeenrannan kaupungininsinööri Olli Hirvosen mukaan on ymmärrettävä, miten käytettävissä olevat varat kohdistetaan tehokkaimmin. 

– Katualueiden käytön ja kunnon tilannekuva on tärkeää ja tällä hetkellä kaupungeilla ei ole sellaista järjestelmää. Tämä tulee helpottamaan tiedolla johtamista sekä päätöksenteon valmistelua. 

Myös Imatralla katuverkostoa on kunnostettu havaintojen ja kaupunkilaisten palautteen perusteella. Hankkeessa tähän halutaan muutos.

– Tiedolla johtaminen on hankkeen suurin juttu, sanoo projektipäällikkö Jukka Partinen Imatran kaupungilta.

On tärkeää esimerkiksi tietää katualueiden käytön määrä eri puolilla kaupunkia. Miten ja minkä seurauksena kadut kuluvat ja milloin niitä on korjattava.

Partisen mukaan ratkaisuja on paljon ja erilaisia. Niistä pyritään valitsemaan sopivimmat.

– Esimerkkinä tiet kuormittuvat epätasaisesti. Voidaanko kuljettajia ohjata ajamaan eri kohdasta? Miten voidaan parhaiten välittää tietoa tästä teiden käyttäjille ja miten osataan kertoa se oikealla tavalla? Pintaukseen laitetaan aika paljon rahaa. Jos sieltä saa vaikka kymmenen prosenttia pois, se on iso määrä rahaa, Partinen pohtii.

Hankkeen kehitystyö tehdään yhteistyössä alan yritysten kanssa. Sen ensimmäisten osuuksien toteutukseen saatiin 16 tarjousta, mikä kertoo hankkeen kiinnostavuudesta alan kehittäjien keskuudessa. Kiinnostus yllätti Partisen.

– Odotettiin maksimissaan neljää tarjousta. Moni iso toimija oli kiinnostunut hankkeesta.
Yritysten haastattelut alkavat ensi viikolla ja päätös toteuttajakumppaneista tehdään mahdollisimman pian.

Hankevetäjänä on Lappeenrannan kaupunki, joka toteuttaa SteertAlin yhdessä Imatran kaupungin kanssa. 

Hankkeessa testataan eri ratkaisuja ja sen jälkeen parhaat ratkaisut otetaan tuotantokäyttöön. 

Hanke toteutetaan 1.2.2021 – 31.12.2022.

Lisätietoja: 

Kaupungininsinööri Olli Hirvonen, Lappeenrannan kaupunki 
puh. 040 670 1566, olli.hirvonenatlappeenranta.fi (olli[dot]hirvonen[at]lappeenranta[dot]fi)
Projektipäällikkö Jukka Partinen, p 020 617 4419, jukka.partinenatimatra.fi (jukka[dot]partinen[at]imatra[dot]fi)

Hankkeessa odotettavia tuloksia

–    Käytännön keinoja katujen käytön seurantaan, korjausvelan hoitoon sekä liikenteen ohjaamiseen. 
–    Tietoa miten ja minkä seurauksena kadut kuluvat ja milloin niitä on korjattava. 
–    Tietoa kuinka paljon katuja käytetään eri osuuksilla, millainen korjaus on kustannustehokkainta ja miten korjattavat kohteet priorisoidaan. 
–    Imatran ja Lappeenrannan kaupunkien yhteistyöllä tuotettavaa tietoa paranee.
–    Hankkeessa ollaan aktiivisesti yhteydessä kotimaisten ja ulkomaisten verrokkikaupunkien kanssa.

Hankkeessa testataan eri ratkaisuja ja sen jälkeen parhaat ratkaisut otetaan tuotantokäyttöön. 

Budjetti

Imatra 204 000
Lappeenranta 280 000
Business Finland 484 000
Yhteensä 948 000

Toteutusaika 

1.2.2021 – 31.12.2022.