Imatranajo tiedottaa: katuradan uusi nimi on Jarno Saarinen Circuit Imatra
Imatran Moottorikerho ry (IMK), Imatranajo Oy ja Imatran kaupunki ovat yhdessä päättäneet kunnioittaa ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarisen maailmanmestaruutta vuodelta 1972 nimeämällä legendaarinen Imatranajon katurata Jarno Saarinen Circuit Imatraksi.
- Saimme Imatran Moottorikerhon ja Imatranajo Oy:n yhteiskokouksessa ajatuksen katuradan nimeämisestä juhlavuoden kunniaksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmän RR-kuskin Jarno Saarisen mukaan. Otimme luonnollisesti ensin yhteyttä Jarno Saarisen leskeen Soili Karmeen tiedustellaksemme hänen mielipidettään. Imatran kaupungin edustajana Imatran kaupunginjohtaja Ari Lindeman suhtautui nimeämiseen yhtä myönteisesti kuin Soilikin. Näin ollen päätös uudesta nimestä syntyikin sitten sujuvasti, kertoo Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Martti Solja.
Osapuolten välinen ratasopimus radan uudesta nimestä allekirjoitettiin 9. päivä maaliskuuta 2022 Hotelli Gustavelundissa, Tuusulassa. Sopimuksen allekirjoittajina toimivat edellä mainitut Soili Karme (ent. Saarinen), Imatran vt. kaupunginjohtaja Ari Lindeman ja Imatran Moottorikerho ry:n puheenjohtaja Martti Solja.
Ratasopimuksen mukaan Imatranajo ajetaan tästä lähtien Jarno Saarinen Circuit Imatra –nimisellä katuradalla.
- Jarnolle tämä olisi ollut suuri ilo ja kunnia, koska Jarnon maailmanmestaruus varmistui Imatralla. Kunnioitan sitä energisyyttä ja yrittäjähenkeä, joka Imatralla vallitsee, sanoo Soili Karme.
Historian ensimmäinen Imatranajo järjestettiin kesällä 1962. Heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna 1. – 3.7.2022 vietetään Imatranajon 60-vuotisjuhlia. Imatranajo on koko Etelä-Karjalan suurin yleisötapahtuma, jonne järjestäjät odottavat kisaviikonlopun aikana noin 50 000 kisavierasta.
International Road Racing Championship (IRRC) on eurooppalaisille katuradoilla ajettava kansainvälinen ratamoottoripyöräsarja, jossa kilpaillaan superbike- ja supersprt-luokkien pyörillä. Imatranajo on IRRC-sarjan Suomen osakilpailu. Muut osakilpailut ajetaan ensi kesänä Hollannissa 30.4. – 1.5., Belgiassa 23. – 24.7., Tsekeissä 13. – 14.8. ja Saksassa 17. – 18.9.2022.
Imatranajon järjestelyistä vastaa Imatran Moottorikerho ry (IMK) yhdessä omistamansa Imatranajo Oy:n kanssa.
Lisätiedot:
Imatran Moottorikerho, www.imk.fi / www.imatranajo.fi /
Imatran Moottorikerho ry / Martti Solja, puheenjohtaja, 040 500 3626, martti.soljaimatranajo.fi (martti[dot]solja[at]imatranajo[dot]fi)
Imatranajo Oy / Eero Kiiskinen, tapahtuman sisältö ja yritysyhteistyö, 0400 432 094, eero.kiiskinenimatranajo.fi (eero[dot]kiiskinen[at]imatranajo[dot]fi)
Imatranajo / Lasse Norres, mediavastaava, 044 770 6007, lassenorres.fi (lasse[at]norres[dot]fi)
Jarno Saarinen- 50 vuotta maailmanmestaruudesta
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun lähtemättömän jäljen suomalaisten moottoriurheilun ystävien sydämiin ja muistoihin jättänyt turkulainen ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen varmisti Imatralla 1972 ajetuissa GP-kisoissa TT-pyörien 250-kuutioisten maailmanmestaruuden kaikkien aikojen ensimmäisenä suomalaiskuskina.
Jarno Saarinen on tälläkin hetkellä ainoa soololuokkien RR-maailmanmestari Suomessa.
Vuonna 1972 Saarinen otti myös 350-kuutioisissa MM-hopeaa.
Saarinen valmistui autoinsinööriksi vuonna 1971. Hänet tunnettiinkin poikkeuksellisen taitavana mekaanikkona, joka rakensi ja huolsi pyöränsä itse. Kollegat kertovat Saarisen keräilleen muiden jo romukasaan hylkäämiä renkaita, ketjuja ja muita varaosia, koska raha oli yksityiskuljettajalla tiukassa.
Jarno Saarisen uralle mahtuu 46 GP-starttia, 15 voittoa, 32 palkintopallisijaa ja 250-kuutioisten maailmanmestaruus vuodelta 1972. Hän menehtyi Monzan radalla, Italiassa tapahtuneessa kisaonnettomuudessa toukokuussa 1973.