Blogi: Kesä on jo ovella!
Kesäloma on jo ovella ja pitkä vaiherikas lukuvuosi on jälleen takana niin oppilailla, opiskelijoilla, henkilökunnalla kuten myös huoltajilla.
Itse pohdin, mitkä asiat auttavat lapsia ja nuoria eteenpäin ja millä keinoilla hyvinvointia saadaan lisää tämän maailmantilanteen ja muutoksien myrskyssä. Sisu ja uteliaisuus edistävät arvosanoja, ihmissuhteissa tärkeää on luottamus ja sen rakentaminen.
Lasten ja nuorten koulumenestykselle ja hyvinvoinnille tärkeitä sosioemotionaalisia taitoja ovat etenkin luottamus, itsesäätely, energisyys, optimismi sekä emootion tunne kaikessa tekemisessä, erityisesti opiskelussa.
Helsingin yliopiston tutkija akatemiaprofessori Katariina Salmela-Aro on juuri todennut tutkimuksessaan, että sisu, itsesäätely ja uteliaisuus auttavat saamaan parempia arvosanoja. Itsesäätelystä kertoo se, että harkitsee ennen kuin toimii tai ettei sano heti mitä mieleen juolahtaa. Ihmissuhteissa, kuten suhteissa kavereihin, vanhempiin ja opettajiin, tärkeiksi nousevat luottamus, tunteiden säätelyn taito ja sosiaalisuus. Nämä taidot ovat myös vahvasti tulevaisuudentaitoja, joihin opetussuunnitelmien laaja-alaiset painotukset johdattavat kasvattamaan aina 5-vuotisten esiopetuslapsista toisen asteen ammatillisen sekä lukiokoulutuksen opiskelijoihin asti. Lisäksi tarvitaan psyykkistä hyvinvointia, kuten tyytyväisyyttä omaan elämään. Tätä tukevat erityisesti kasvuympäristöt niin koti, päiväkodit, koulut ja opiskelupaikat.
Kuitenkin tänä päivänä moninaiset asiat kuten pandemiat ja sodat luovat ympärillemme monenlaisia haasteita ja lisäävät stressiä. Tämän takia on erittäin tärkeää ylläpitää myös fyysista hyvinvointia terveine elämäntapoineen.
Kiire ja paine ovat monesti myös arjessa kaikilla läsnä, mutta osittain myös itse aiheutettua ja oman itsesäätelyn aiheuttamaa. Mikä on kiire? Onko meillä kiire? Olisiko kuitenkin helpompi ottaa aikaa ja kohdata aidosti? Tulla kuulluksi ja kuulla? Lapset ja nuoret tarvitsee aikuisia ja aitoa kohtaamista, jokaiselle lapselle ja nuorelle on tärkeää, että on vähintään yksi aikuinen, joka kuulee ja on läsnä. Jotta tämä olisi mahdollista, tarvitsemme empatiaa, yhteistyökykyä, vastuuntuntoa, luovuutta, suvaitsevaisuutta ja jämäkkyyttä.
Niin kotona huoltajien sekä lasten ja nuoren itsensä kuin myös kasvatuksen ja opetuksen ammattilaisten on hyvä oppia tunnistamaan näitä hyvinvointiin ja koulussa pärjäämiseen vaikuttavia taitoja. Katariina Salmela-Aro toteaa: ”Nuoren olisi hyvä saada positiivista palautetta silloin, kun hän tunnistaa ja käyttää näitä taitoja.”
Tarvitaan siis monia erilaisia taitoja, joiden avulla lapset ja nuoret pärjäävät. Meillä on upeita lapsia ja nuoria, joita pitää ja tulee kuunnella, antaa heille positiivista palautetta ja osallistaa asioiden valmisteluun ja kehittämiseen. He ovat meidän tulevaisuutemme!
Toivotan kaikille erittäin hyvää ja levollista kesää sekä intoa oppia uusia taitoja – ja nyt en puhu oppiaineista.
Minna Rovio
Opetus- ja nuorisopäällikkö
Imatran kaupunki