Väylävirasto: Mansikkakosken vanhan ratasillan kunnostustöiden valmistuminen siirtyy
Ajoneuvoliikenteen käyttämän alakannen purkutöiden yhteydessä on paljastunut laajoja korroosiovaurioita, joiden korjaamiseen ei alun perin suunniteltu pintakäsittely yksinään riitä, Väylävirasto tiedottaa.
—Sillan pitkäaikainen elinkaari sekä turvallinen käytettävyys myös elinkaaren loppupuolella varmistetaan, kun rakenteet uusitaan nyt tehtävien töiden yhteydessä, sanoo hankkeesta vastaava projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Väylävirastosta.
Talvi vaikuttaa rakennustöihin
Kunnostustöihin olennaisesti kuuluva teräsrakenteiden pintakäsittely vaatii tietyt olosuhteet muun muassa lämpötilan sekä kosteuden osalta.
Edessä oleva talvi tulee todennäköisesti keskeyttämään rakennustyöt ainakin pintakäsittelyn osalta. Tarkkaa kunnostustöiden valmistumisen ajankohtaa on näin ollen haastava määrittää.
Työt suoritetaan kuitenkin mahdollisimman nopeasti olosuhteet huomioiden, turvallisesti ja laadukkaasti rakentaen.
Korjaustöiden määrä sekä urakan ajallinen pitkittyminen tulevat kasvattamaan Väyläviraston ja Imatran kaupungin yhteishankkeen kokonaiskustannuksia.
Kulkuyhteyksien poikkeusjärjestelyt jatkuvat
Vaikka talven tulo katkaisee työt, on työmaa-alue ulkopuolisilta kiellettyä aluetta talvellakin.
Tällä hetkellä voimassa olevat liikennejärjestelyt jatkuvat kunnostustöiden loppuun asti. Työmaa-alueen rajat ja kiertotiet ovat selkeästi merkitty maastoon. Vuoksen ylittämiseen ei tule missään tapauksessa käyttää vanhaa tai raideliikenteen käytössä olevaa uutta ratasiltaa.
Jalankulun ja pyöräilyn kiertotie kulkee jo aiemmin määriteltyä reittiä pitkin Tornan sillan ja Imatrankosken sillan kautta.
—Imatran kaupungin tavoitteena on jatkaa maksuttomien bussikyytien tarjoamista Sienimäen, Itä-Siitolan, Sotkulammen ja Vintterin alueen asukkaille sillan avaamiseen asti. Asia käsitellään kaupunkikehityslautakunnassa syksyn aikana, kertoo Imatran kaupungin palvelujohtaja Arja Kujala.
Kunnostustöiden valmistumisen myötä Mansikkakosken vanha ratasilta siirtyy Imatran kaupungin omistukseen. Sillalle asetettavan painorajoituksen takia sillan käyttö rajautuu jalankulun, pyöräilyn ja henkilöajoneuvoliikenteen kulkureitiksi osana Imatran kaupungin katuverkostoa.
Lisätietoja:
Iina Liukkonen, projekti-insinööri, Väylävirasto, p. 029 534 3396, iina.liukkonenvayla.fi (iina[dot]liukkonen[at]vayla[dot]fi)
Joonas Hämäläinen, hankkeesta vastaava projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3536, joonas.hamalainenvayla.fi (joonas[dot]hamalainen[at]vayla[dot]fi)
Jussi Palo, projektipäällikkö, Welado Oy, p. 045 110 3720, jussi.palowelado.fi (jussi[dot]palo[at]welado[dot]fi)
Arja Kujala, palvelujohtaja, Imatran kaupunki, p. 020 617 2227, arja.kujalaimatra.fi (arja[dot]kujala[at]imatra[dot]fi)
Luumäki-Imatra-ratahankkeen internetsivut
Ratahankkeen ajankohtaiset liikennejärjestelyt
Mansikkakosken ratasillan korjaus tehdään osana Luumäki-Imatra-ratahanketta. Hankkeen tavoitteena on kehittää rataosuuden palvelutasoa parantamalla välityskykyä, toimintavarmuutta ja häiriötilanteiden hallintaa. Se tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten ja henkilöliikenteen palvelutason parantamiseen. Hankkeen toteuttaminen tukee myös elinkeinoelämän kilpailukyvyn ylläpitoa ja kehittämistä, sekä parantaa alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden viihtyvyyttä vähentämällä liikenteen melua ja päästöjä.
Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.