Imatran valtuustolla viimeinen seminaari
Imatran nykyisen valtuuston viimeisessä seminaarissa maanantaina 31.5. käsiteltiin kolmea merkittävää tulevaisuushanketta, joista vetovastuu siirtyy uusille päättäjille.
Pohdittavana olivat Itärata-hanke, uusi urheilutalo ja Imatrankosken sillat.
─ Keskustelu seminaarissa oli rakentavaa ja tulevaisuuteen katsovaa, valtuuston puheenjohtaja Niina Malm toteaa.
Itärata
Imatra on ollut mukana selvittämässä Itärata-hanketta, koska itäisen Suomen raidekapasiteetti on tällä hetkellä puutteellinen. Itärata myös nopeuttaisi matka-aikoja laajalti ja tukisi elinkeinoelämää.
Liikenne- ja viestintäministeriö on niin ikään käynyt neuvottelut Lentorata-Porvoo-Kouvola-linjauksen eli Itärata-hankeyhtiön perustamiseksi.
Itärata Oy -hankeyhtiöön osallistuisivat radan varren kaupungit ja kunnat, jotka pääomittavat hankeyhtiötä. Imatran osuus olisi tämän hetken arvion mukaan yhteensä 2,3 miljoonaa euroa yhdeksän vuoden aikana. Summa ei rasita kaupungin taloutta kertaheitolla.
Itärata-hankeyhtiöön lähtemisestä valtuusto tulee tekemään päätöksen 14.6.
Ukonniemen urheilutalo
Uuden urheilutalon tilannetta avasivat seminaarissa hyvinvointipalveluiden päällikkö Arja Kujala, tila- ja turvallisuuspäällikkö Sami Turunen, Imatra Base Campin toimitusjohtaja Jukka Aallikko ja Mitran toimitusjohtaja Lassi Nurmi.
Valtuuston päätettäväksi jatkosuunnittelun karkeat linjaukset tuodaan vielä kesäkuussa. Tavoite on, että lopullinen investointipäätös voitaisiin tehdä loppuvuoden aikana.
Hankesuunnittelussa on selvitetty, että hiilineutraali urheilutalo voidaan käytännössä toteuttaa erikokoisena riippuen siitä, kiinnostuvatko kaupalliset toimijat mukaan hankkeeseen. Vaihtoehdot koon suhteen ovat siten vielä täysin auki.
Nykyisen kokoisen, uuden urheilutalon investoinnin kustannusarvio on noin 8-10 miljoonaa euroa, mikäli hankkeeseen ei saada mukaan yksityisiä toimijoita, jotka voisivat kasvattaa hankkeen kokoa.
Kustannustehokkuutta haetaan vuosikustannuksista. Olemassa olevan urheilutalon vaikutus käyttötalouteen olisi laajan peruskorjauksen jälkeen 420 000-520 000 euroa vuodessa. Uuden, nykyisen kokoisen urheilutalon vastaava vertailuhinta olisi 120 000-220 000 euroa vuodessa. Yksi merkittävä käyttötalousvaikutusta alentava tekijä on se, että uusi urheilutalo voisi hyödyntää jäähallin hukkalämpöä.
Imatrankosken sillat korjauksen tarpeessa
Imatrankosken sillat kaipaavat remonttia. Sillat ovat kaupungin ja Fortum Power and Heat Oy:n omistuksessa.
Yläkanavan silta edellyttää peruskorjaamista tai uuden sillan rakentamista lähimmän viiden vuoden kuluessa. Sillan kesiosan kunto on selvästi huonompi kuin reunalevikkeiden.
Eniten kesiosan säilyvyyttä ja kantavuutta vaarantaa havaitut vesivuodot eri puolilla siltaa. Sillan peruskorjaus on vaativa, korjauskustannusarvio on 1,2 miljoonaa euroa.
Myös vanhan sillan kannen alapinnassa sekä palkeissa oli runsaasti vesivuotoa sekä korroosion aiheuttamaa rapautumista.
Siltojen tulevaa investointitarvetta esiteltiin valtuutetuille, koska niiden korjaus tulee olemaan seuraavan kauden yksi merkittävä investointi.
Lisätietoja:
Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Niina Malm, p. 0400588978, niina.malmimatra.fi (niina[dot]malm[at]imatra[dot]fi)