Bussilla pääsee kouluihin ja palveluihin
Bussit kuljettavat Imatralla päivittäin satoja matkustajia: koululaiset kulkevat kouluun, aikuiset töihin, harrastuksiin ja palveluiden äärelle.
Tavoitteena on palvella mahdollisimman suurta osaa kuntalaisista mahdollisimman hyvin.
Se on aikamoinen palapeli: aikataulujen ja reittien suunnittelu ei käy käden käänteessä, sillä huomioitavana on monta asiaa.
Painopiste koulukeskuksissa
Imatran paikallisliikenteessä kulkee tällä hetkellä kuusi bussilinjaa.
Reittien suunnittelu perustuu ihmisten asuinpaikkoihin.
–Linjoissa painotetaan toimivia kulkuyhteyksiä Vuoksenniskan, Mansikkalan ja Kosken koulukeskuksiin, liikennesuunnittelija Kaisa Pohjola kertoo.
Koululaisia palvelevat linjat hyödyttävät myös muita matkustajia, sillä iso osa Imatran kaupoista, palveluista ja työpaikoista sijaitsee koulukeskusten läheisyydessä.
Joku joutuu aina odottamaan
Aikataulut on suunniteltu yhteistyössä koulujen kanssa, sillä lasten on päästävä linja-autolla aamulla kouluun ja iltapäivällä takaisin kotiin.
Tavoite on, että pitkiä odotusaikoja ei syntyisi. Silti joku joutuu aina odottamaan.
–Eri ikäisten oppilaiden koulupäivä alkaa ja päättyy hieman eri aikaan, esimerkiksi osalla viittä vaille ja osalla kymmenen minuuttia yli tasatunnin. Joillekin bussinodotusaikaa tulee väistämättä, mutta pyrimme siihen, että aika olisi mahdollisimman lyhyt, Pohjola kertoo.
Koulujen lisäksi aikatauluissa on huomioitava muutakin. Linja-autoilla on päästävä esimerkiksi kaukoliikenteen busseille ja junille, ja myös työmatkalaisten päivärytmi on otettava huomioon.
Lipputulot kattavat pienen osa kustannuksista
Julkisen liikenteen järjestäminen ei ole halpaa. Lipputulot kattavat joukkoliikenteen kuluista Imatralla noin viidenneksen. Loput kustannetaan valtion tuella ja kaupungin varoilla.
Lippujen hinnat päättää vuosittain kaupunginvaltuusto.
Yksittäisen lipun hinta vaihtelee sen mukaan, millainen lippu on ja mistä sen ostaa.
Kertalippu on edullisinta ostaa lataamalla arvoa kaupungin omalle lippukortille iLipulle, kalleinta on maksaa lippu käteisellä linja-autossa.
–Tällä tavalla haluamme kannustaa matkustajia käyttämään meidän omaa lippuamme, Pohjola toteaa.
Palaute kertoo muutostarpeista
Joukkoliikenteen toimivuudesta annetaan kaupungille palautetta tasaisin väliajoin.
Se on hyvä, sillä ilman palautetta ei tiedetä, mitä täytyy muuttaa. Palautteessa on toivottu esimerkiksi parempia kulkuyhteyksiä kauppoihin.
–Sen seurauksena paransimme yhteyksiä Mansikkalaan ja Imatrankoskelle, Pohjola kertoo.
Käynnistymässä on myös uusi joukkoliikenteen markkinointihanke, jonka yhteydessä kysytään myös asukkaiden mielipiteitä.
–Yhtenä hankkeen tavoitteena on myös viestiä asioista entistä paremmin asiakkaille.
Monta tapaa maksaa lippu
- iLippu
- myynnissä busseissa ja kaupungintalon asiakaspalvelussa
- kortille voi ladata rahaa, kertalippuja tai kausilippuja
- mobiilisovellut PayiQ
- omaan puhelimeen ladattava sovellus
- myynnissä kertalippuja ja kausilippuja
- käteisellä bussissa
- lippujen hinnat ja muuta tietoa: imatra.fi/joukkoliikenne
Joukkoliikenteen vuosi 2020
- Vuoden aikana tehtiin 243 015 matkaa
- Kokonaiskulut 1,7 miljoonaa euroa
- Lipputuloja 0,326 miljoonaa euroa
- Valtion avustusta 0,478 miljoonaa euroa
- Kaupungin tuki 0,895 miljoonaa euroa
Imatra avaa kerran kuukaudessa ajankohtaisten asioiden taustoja tällä sivulla. Voit vaikuttaa siihen, mitä aiheita käsitellään. Vastaa kyselyyn: imatra.fi/taustanäkymiä